Tak jak informowaliśmy, Szczecin zdecydował się na uruchomienie opcji i zakup następnych nowych tramwajów z Modertransu. Dzięki temu miasto pozyska w sumie 12 fabrycznie nowych wagonów. Sam zakup "leży w interesie Szczecina".
5 grudnia ub. r. Tramwaje Szczecińskie i poznańska firma Modertrans
podpisały umowę na dostawę czterech dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych z opcją dokupienia ośmiu sztuk. TS zobowiązały się do powiadomienie wykonawcy o skorzystaniu z prawa opcji najpóźniej 28 lutego 2025 roku. Tak więc na decyzję zostało kilka dni.
Wczoraj, 24 lutego, Prezydent Szczecina Piotr Krzystek ogłosił, że Tramwaje Szczecińskie zamówią dodatkowe osiem tramwajów nie czekając na ostateczne wyniki konkursu KPO "E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)".
– Pierwotnie Miasto uzależniało skorzystanie z opcji od uzyskania choćby częściowego dofinasowania - mówi Wojciech Jachim, rzecznik spółki Tramwaje Szczecińskie. – W przypadku maksymalnego wsparcia (czyli 85 proc. kosztów zakupu ośmiu tramwajów Modertrans) w grę wchodzi blisko 82 mln zł.
W styczniu Centrum Unijnych Projektów Transportowych
ogłosiło wyniki konkursu. Czterem miastom przyznało dofinansowanie. Tramwajom Szczecińskim zbrakło jednego punktu, by znaleźć się w gronie beneficjentów.
Wyniki konkursu nie są ostateczne. Kilka miast, w tym Szczecin, złożyło odwołania. W ocenie władz miasta i spółki Tramwaje Szczecińskie CUPT powinno TS przyznać dodatkowe dwa punkty za podpisanie umowy z Modertrans.
Skorzystanie z opcji w pełnym zakresie jest w interesie Szczecina
– Mamy powody zakładać, że CUPT jednak przyzna dotację Tramwajom Szczecińskim – mówi Michał Przepiera, zastępca Prezydenta Szczecina. – Jesteśmy pierwsi na liście rezerwowej. – Niezależnie od punktacji i odwołania w konkursowej puli zostały wolne środki. Ich ilość jest wystarczająca, by przyznać je TS bez względu na wynik odwołania. Ponadto jest duże prawdopodobieństwo, że rząd zwiększy kwotę KPO na nowe tramwaje tak, by wesprzeć więcej miast. Warto też podkreślić, że uzyskana przez TS cena za jeden tramwaj (12 mln zł) jest bardzo korzystna. Przy kolejnym przetargu byłaby najprawdopodobniej wyższa. Maksymalne wykorzystanie opcji jest w interesie Szczecina – dodaje Przepiera.
Modertrans w terminie 510 dni od zawarcia umowy, nie później niż do 31 maja 2026 r. zobowiązuje się dostarczyć: dwanaście tramwajów dwukierunkowych niskopodłogowych, jeden komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego oraz jeden specjalistyczny pojazd techniczny.
Wartość zamówienia obligatoryjnego (cztery tramwaje plus dwie jednostki specjalistyczne) to 63 728 760 zł brutto. Spółka Tramwaje Szczecińskie ubiega się o dofinansowanie na ten cel w kwocie 33 mln zł z programu unijnego FEnIKS. Osiem dodatkowych tramwajów (12 mln zł za sztukę) kosztować będzie 96 mln zł netto.
Dlaczego dwa kierunki?
Tramwaje dwukierunkowe są przydatne nie tylko w codziennej komunikacji, ale także zapewniają transport pasażerów na remontowanych odcinkach torowisk, kiedy z ruchu wyłączony jest jeden tor bądź pętla. Szczecin ma obecnie sześć takich tramwajów. Do niedawna woziły pasażerów między ulicami Wawrzyniaka i Żołnierską (w związku z likwidacją pętli Krzekowo i budową torowiska na Sosabowskiego), a teraz kursują jako linia nr 4 między Placem Szyrockiego a Placem Żołnierza Polskiego (w związku z remontem al. Powstańców Wielkopolskich).
Aktualnie Tramwaje Szczecińskiej mają 200 tramwajów liniowych, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych.